سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود آهنگ ازت متشکرم مازیار فلاحی

دانلود آهنگ ازت متشکرم مازیار فلاحی

خبر:

بیش از یک دهه از آغاز تدوین استراتژی توسعه صنعتی می‌گذرد و نکته جالب اینجاست که این کار هنوز هم تمام نشده و هر یک از دولت‌هایی که سر کار آمده مجموعه اقدامات انجام شده توسط دولتهای قبلی را در این زمینه کنار گذاشته‌ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود نیلی در سال 1380 و در دوران وزارت اسحاق جهانگیری در وزارت صنایع و معادن وقت ماموریت یافت تا استراتژی توسعه کشور را تدوین کند. این استراتژی با کارگروهی فشرده یک تیم مطالعاتی و پژوهشی به سرپرستی مسعود نیلی در سال 1382 رونمایی شد و به چاپ رسید.

با این وجود در کمتر از دو سال بعد و با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده توسط نیلی به بهانه هایی مانند غرب گرایی و عدم اتکا به توان داخلی به بایگانی سپرده شد و به این ترتیب مشخص شد که دولتهای نهم و دهم اعتقادی به استراتژی تدوین شده ندارند.

اما دولت احمدی نژاد اگرچه استراتژی توسعه صنعتی دولت قبل از خود را کنار گذاشت اما خود در زمینه تدوین استراتژی موردنظرش رکورد جالبی را شکست به طوری که تدوین استراتژی توسعه صنعتی در دولت قبل عملا حدود هشت سال به طول انجامید و تنها در اوایل سال 1392 بود که در مراسمی با حضور رئیس جمهوری وقت از تعدادی کتاب تحت عنوان برنامه راهبری صنعت، معدن و تجارت رونمایی شد.

استراتژی توسعه صنعتی اگرچه در دولت هشتم تنها یک بار تدوین شد اما در دولتهای نهم و دهم این استراتژی بارها و بارها مورد بازنگری قرار گرفت و حتی عنوان آن نیز به برنامه راهبردی صنعت، معدن و تجارت تغییر یافت.

تلاشهای دولتهای گذشته برای تدوین استراتژی توسعه صنعتی در حالی رخ داده که طی سالهای گذشته فعالان حوزه صنعت و تولید و حتی مسئولان نهادهای مختلف همواره در مصاحبه های خود اعلام کردند که مشکل اصلی کشور در زمینه توسعه صنعتی نداشتن استراتژی مشخص است. اظهارنظرهایی که نشان داد فعالان حوزه کسب و کار و حتی مسئولان عملا اعتقادی به استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده در دولتهای قبلی نداشته اند.

در یکی از تازه ترین اظهارنظرها رئیس جهاددانشگاهی در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد که کشور فاقد استراتژی توسعه صنعتی در اقتصاد دانش بنیان است.

اما اگر وزرای صنایع و معادن دولتهای نهم و دهم بارها و بارها استراتژی توسعه صنعتی تدوین شده توسط مسعود نیلی را مورد انتقاد قرار دادند، وی نیز در اردیبهشت ماه سال 1392 در مصاحبه ای با پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد که برنامه راهبری صنعتی تدوین شده در دولتهای نهم و دهم آنقدر ضعیف بوده که به شخصه نمی‌توانم اسمی برای آن انتخاب کنم!

حالا اما مسعود نیلی که خود اولین تدوین کننده استراتژی توسعه صنعتی کشور بوده، مشاور رئیس جمهوری دولت یازدهم شده و همفکرانش نیز در وزارت صنعت اقتصاد بر سر کار آمده اند.

نشانه های این همفکری زمانی بیشتر مشاهده می شود که شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد در برنامه مناظره تلویزیونی اعلام کرد که دولت شش ماه به وزارت صنعت، معدن و تجارت مهلت داده تا استراتژی توسعه صنعتی را تدوین کند. اظهارنظری که به نظر می رسد به معنای پایان عمر برنامه راهبری تدوین شده در دولتهای نهم و دهم باشد.

اما معاون وزیر اقتصاد در حالی از تدوین استراتژی توسعه صنعتی طی شش ماه آینده خبر داده که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکنون کمتر در این باره اظهارنظر کرده و سایر مسئولان این وزارتخانه نیز اظهارنظر چندانی در این زمینه نداشته اند.

به نظر می رسد انتشار اخبار و گزارشهای مختلف درباره تدوین استراتژی توسعه صنعتی در یک بازه تعیین شده دیگر آنقدر برای فعالان صنعتی تکراری شده که به نوعی لوث شده است. صنعتگران در سالهای گذشته آنقدر با مشکلات ریز و درشت مواجه شده اند که به نظر نمی رسد موضوعاتی مانند تدوین استراتژی و برنامه بلندمدت دیگر به موضوعاتی لوکس و غیرکاربردی برای آنها تبدیل شده است